The "indirect" or "conceptual" evocation of a protected designation of origin and its practical and juridical effect after ECJ case Queso manchego

Autor
Palabras clave
Indicaciones geográficas
denominaciones de origen protegidas
evocación
marcas comerciales
competencia desleal.
Resumen
Este comentario sobre el fallo Queso Manchego del Tribunal de Justicia de la Unión Europea analiza la evolución del concepto de «evocación» de una DOP-IGP para resaltar su carácter expansivo y sus consecuencias para los operadores económicos y los tribunales nacionales (llamados a aplicar la legislación de la UE en esta área). En particular, el autor, después de haber reconstruido la jurisprudencia más relevante de la UE sobre el tema en los últimos veinte años, se centra en el concepto de «evocación indirecta» y sobre el «consumidor europeo medio» de referencia,
conceptos analizados en detalle en la sentencia del Queso Manchego. La dinámica evolutiva del asunto se compara con lo que sucedió en el sector de marcas conocidas para comprender las similitudes y diferencias entre los casos, y prever qué desarrollos ulteriores podrían darse. Por último, el autor pone una especial atención en el problema del difícil equilibrio —que los tribunales nacionales deberán mantener en el contexto de futuras controversias— entre los requisitos de protección, basados en la plena propiedad de la marca conocida, y las libertades fundamentales (económicas, competitivas, de expresión).
Keywords
Geographical indications; protected denominations of origin; evocation; trademarks; unfair competition.
Abstract
This commentary on the EU Court of Justice Queso Manchego ruling analyses the evolution of the concept of “evocation” of a PDO-PGI in order to highlight its expansive character and its consequences for economic operators and national courts (called upon to apply EU legislation in this area). In particular, the author, after having reconstructed the most significant EU case-law on the subject in the last twenty years, focuses on the concept of “indirect evocation” and the “average European consumer” of reference, concepts analysed in detail by the Queso Manchego judgment. The evolutionary dynamics of the matter are then compared with what happened in the sector of well-known brands in order to understand similarities and differences between this industrial property rights, and forecast what further developments may take place. Finally, the author points out the problem of the difficult balance between the requirements of protection, based on the full ownership of the known brand, and fundamental freedoms (economic, competitive, expressive), which it will necessary for national courts to uphold in the context of future cases.