A Barcelona stage designer in colonial India: Catalan travellers, transimperial mobility and the British Raj in Spain, c. 1908

Palabras clave
Historia transimperial
India colonial
imperio británico
España
turismo global.
Resumen
En 1908, dos viajeros de Barcelona emprendieron un viaje alrededor del mundo de un año de duración. La vuelta al mundo del escenógrafo Oleguer Junyent y el heredero textil Marià Recolons fue extraordinaria según los estándares de la España metropolitana de la época. Gran parte del viaje se desarrolló a través del imperio británico y tuvo en la India una de sus paradas más importantes. El artículo examina tres grandes cuestiones macrohistóricas que surgen de la experiencia de Junyent y Recolons en la India colonial: la consolidación de la industria turística global, la comprensión metropolitana del imperialismo europeo y el antiimperialismo y, finalmente, la producción de conocimiento sobre las colonias para consumo metropolitano. El artículo explora estos temas a través de la microhistoria, examinando en profundidad las fuentes escritas y visuales producidas en torno a esta vuelta al mundo: un diario de viaje, cartas, artículos, dibujos, pinturas y fotografías. A través de estos medios, Recolons y Junyent presentaron una visión de un imperio británico todopoderoso pero deficiente en la India colonial. El artículo argumenta que su vuelta al mundo produjo un cuerpo de conocimiento poco común y original sobre la India colonial en la España de principios del siglo xx, donde fue consumido con entusiasmo por el público metropolitano.
Keywords
Transimperial history; colonial India; British empire; Spain; global tourism.
Abstract
In 1908, two travellers from Barcelona embarked on a year-long world tour. Stage designer Oleguer Junyent and textile heir Marià Recolons’ trip was extraordinary by the standards of the metropolitan Spain of their time. A great portion of their tour took them across the British empire, with India emerging as one of their most significant stops. The article examines three major macrohistorical issues that arise from their experience in colonial India: the consolidation of a global tourism industry, the making of metropolitan understandings of European imperialism and anti-imperialism, and the production of colonial knowledge for metropolitan consumption. The article explores these issues through microhistory, with an in-depth examination of the written and visual sources produced around the tour —a travelogue, letters, articles, drawings, paintings and photographs. Through these outputs, Recolons and Junyent presented a vision of an all-powerful yet flawed British empire in colonial India. The article argues that the tour produced a rare and original body of knowledge on colonial India in early-twentieth-century Spain, where it was eagerly consumed by metropolitan audiences.